Vyhľadávanie

Ako správne brzdiť v aute?

23.1. 2023

V dnešnej uponáhľanej dobe sa neustále ženieme vpred a chceme byť všade čo najrýchlejšie. Efektívne brzdenie je jedna z najdôležitejších zručností vodiča. A to nielen kvôli bezpečnosti, ale aj kvôli plynulosti prevádzky. Vo chvíli, keď si osvojíte správnu techniku brzdenia, skrátite nielen brzdnú dráhu, ale máte aj oveľa väčšiu šancu odvrátiť prípadnú nehodu. Majte preto na pamäti, že najkratšiu brzdnú dráhu vám nezaistí unáhlené dupnutie na brzdový pedál. Viac o správnom brzdení sa dozviete v nasledujúcom článku.

Ako zastaviť na križovatke?

Zaujíma vás, ako brzdiť auto pri príchode na križovatku? Brzdite do otáčok ľahko nad voľnobehom a až potom zošliapnite spojku a dobrzdite. Tento spôsob brzdenia krásne využije brzdný účinok motora. Pri novších modeloch zároveň k lepšej spotrebe pomôže vypnutie prívodu paliva pri brzdenie motorom.

správne brzdenie auta
Najlepšie urobíte, keď podradíte na dvojku a následne pomaly dobrzdíte. Pokiaľ sa rozhodnete pri brzdení používať neutrál, použite ho jedine na dojazd veľmi krátkeho úseku.

Ako pri brzdení pracovať so spojkou?

V prvom rade je dôležité mať sedadlo vodiča nastavené tak, aby plne vyhovovalo vašej postave. Je celkom jedno, či máte svoju pätu na zemi alebo vo vzduchu. Obe polohy vám dovolia dobrú ovládateľnosť pedála.

Ak potrebujete núdzovo zastaviť, pretože napríklad dupol na brzdu vodič pred vami, je vhodné zošliapnuť spojku pri brzdení, aby sa odpojil motor od kolies a brzdenie bolo efektívnejšie.

Pri pedáli závisí na polohe a dĺžke jeho chodu. Chyba, ktorú robia začiatočníci aj skúsenejší vodiči, je odkladanie nohy na spojkový pedál. Týmto sa zbytočne namáha spojkové ložisko. Pri väčšej odstredivej sile sa potom ľahko môže stať, že sa o spojku začnete opierať a vytvoríte si tak problém. Po preradení rýchlosti si nohu položte vedľa pedála, kde sa môžete zaprieť bez obáv.

Najčastejšie zlozvyky, ktoré ničia spojku

  • Zbytočne dlhé státie na spojkovom pedáli
  • Odkladanie nony na spojkový pedál

Kedy nastal čas na výmenu spojky?

  • Spojku otestujte za studena. Ak počujete klepanie na voľnobeh a zvuk zmizne pri zošliapnutí spojkového pedála, je so spojkou niečo v neporiadku. Pri horšom opotrebovaní je toto klepanie veľmi hlasné a navyše neutícha ani po zošliapnutí spojky.
  • ​Poškodené spojkové ložisko sa väčšinou prejavuje chrastivým zvukom vo chvíli, keď zošliapnete spojku.

Brzdenie a zastavenie auta s automatickou prevodovkou

  • Pri krátkom státí, napr. križovacia a na semaforoch nevyraďujte! Nechajte stále stále režim D.
  • ​Pri jazde do kopca, keď automat váha a neradí, vždy prišliapnuť plyn, aby automat podradil. Nikdy nedávajte dole nohu z plynu. Automat musí „pracovať“!
  • Pri zastavení a státí z kopca nespoliehajte iba na režim P! Vždy súčasne použite aj ručnú brzdu, aj na miernom kopčeku.

Ako brzdiť motorom?

Brzdenie motorom je v praxi vlastne veľmi jednoduché. Vo chvíli, keďmáte za počas jazdy zaradené, dáte nohu preč z plynu. Spojka tu nijako nefiguruje, teda aspoň do chvíle, keď sa pri brzdení motorom musíte podradiť.

Motor sa teda otáča vďaka kinetickej energii vozidla, ktorá do neho cez prevodovku vstupuje od hnaných kolies. Auto v tej chvíli nespotrebováva žiadne palivo.

Motor sa len premazáva a voľne pretáča, podobne ako by bol ďalej stále hnaný palivom. Veľké opotrebenie motora teda nie je zoznamu, a ďalšou dobrou správou je, že ani spojka netrpí žiadnou veľkou záťažou. Dajte si len pozor, aby ste nepodradili príliš prudko pri jazde z prudkého kopca.

Ani s chladením motora nie je problém, pretože je neustále vstrekované palivo a teda nedochádza k horeniu zmesi, motor dokonca stíha aj chladnúť.

Pre správne brzdenie sú dôležité aj kvalitné pneumatiky

Pneumatiky sú jediné 4 body, ktoré auto spájajú s vozovkou. Závisí na nich aj rýchlosť odozvy na brzdenie. Myslite na túto skutočnosť už pri výbere nových pneumatík.

Stavte na overené značky pneu a vyhnite sa najlacnejším pneumatikám. Dobré je tiež občas žmurknúť na výsledky nezávislých testov pneu. Zamerajte sa na dĺžku brzdnej dráhy za rôznych podmienok. V lete používajte letné pneumatiky a v zime zimné pneu. Dajte si tiež pozor na hĺbku dezénu pneu.

Ďalej by vás mohlo zaujímať:

Ďalšie články v poradni