Vyhľadávanie

Aké sú najčastejšie poškodenia pneumatík?

24.2. 2023
Poškodené pneumatiky sú dôvodom na ich výmenu. Vyhnite sa zbytočným investíciám. Prečítajte si, aké sú najčastejšie dôvody poškodenia a ako sa im vyhnúť. Ušetríte tak čas, nervy a peniaze!

Čo sa môže stať vašej pneumatike?

Pneumatiky môžu vykazovať viac alebo menej závažné poškodenia. Zistite, aké sú najčastejšie poškodenia pneumatík a čo ich spôsobuje.

Nerovnomerne opotrebovaný dezén pneumatiky

Najčastejším poškodením pneumatík je nerovnomerné opotrebovanie behúňa. Je to spôsobené najmä nesprávne zvoleným tlakom v pneumatikách. Je buď prehustená, alebo nedostatočne nahustená. Výrazným znakom je poškodenie na vnútornej alebo vonkajšej strane behúňa. Uistite sa preto, že je v pneumatikách správny tlak.

nerovnomerné opotrebovanie behúňa

Ojazdené bočnice pneumatík

Ak sú bočnice viditeľne opotrebované, najčastejšou príčinou je zlý stav geometrie nápravy, riadenia a prevodovky riadenia.

„Vyskákané“ pneumatiky

Keď sú vaše pneumatiky ojazdené viac len na niektorých miestach a budú na nich zuby ako na píle (tzv. „pílový efekt“), potom je na vine zlý stav tlmičov a pruženia vozidla. Na zadné pneu pôsobí iba decelerácia, brzdenie. Preto sa bloky vzorky opotrebovávajú do tvaru pílky.

Mechanické poškodenie pneumatík a hrča na pneumatike

Ďalším častým javom je mechanické poškodenie. Praskliny v pneumatike, oddeľovanie behúňa, vydutiny na pneumatike (na bočnici). V takýchto prípadoch sú zvyčajne na vine vlákna v kostre pneumatiky, ktoré sa zlomili v dôsledku nárazu do výmoľa alebo obrubníka.

hrča na pneumatike

Poškodená bočnica pneu

Bočné poškodenie pneumatiky spôsobuje najčastejšie nabehnutie na ostrý obrubník, prípadne jazda v nerovnom teréne. Často k nemu dochádza na horských cestách, prípadne na štrkových cestách.

Pokiaľ pozorujete na svojich pneumatikách niektoré z vyššie popísaných poškodení, odporúčame ich vymeniť za nové, pretože stráca svoje jazdné vlastnosti. Prípadná oprava pneumatiky záleží na rozsahu poškodenia a veku pneu. Väčšina z vyššie spomínaných problémov si však najskôr vyžiada kúpu nových pneu. Defekty na bočnici menšieho rozsahu (do 1 cm) však idú vyriešiť tzv. Thermopressom.

Ďalej by vás mohlo zaujímať:

Ďalšie články v poradni