Vyhľadávanie

Aký je rozdiel medzi asymetrickými, symetrickými a smerovými pneumatikami?

22.11. 2022
Pri výbere pneumatík sa môžete stretnúť s pojmami smerovej alebo symetrickej pneumatiky. Aký je medzi nimi rozdiel? Čo sú to asymetrické pneumatiky? V článku vám prezradíme odlišnosti medzi nimi a ukážeme vám aj hlavné výhody a nevýhody jednotlivých dezénov.

 

Typy dezénov

Dezén pneumatiky sa môže svojou štruktúrou veľmi líšiť. Pri pneumatikáchrozlišujeme 3 základné druhy dezénu podľa toho, ako vyzerá jeho štruktúra a drážky. S tým súvisia aj ich vlastnosti. Každý druh pneu má samozrejme svoje výhody, ale aj zopár nevýhod. Nedá sa teda presne povedať, ktorý z dezénov je najlepší.

druhy-pneu_sk.jpg

Smerové pneumatiky

Dezén smerové pneumatiky sa uberá do písmene V. Vďaka svojej vzorke sa niekedy nazývajú aj šípové pneumatiky.

Montáž smerovej pneumatiky

Smerové pneumatiky majú na bočnici označenie smeru rotácie (nápis rotation alebo direction a šípku ukazujúcu v smere jazdy). Smer otáčania pneu je nutné pri montáži pneu dodržať, aby boli zachované správne jazdné vlastnosti pneumatiky.

Uprostred dezénu sa nachádza široké žliabky, ktoré veľmi dobre odvádza vodu a rapídne tak znižujú riziko akvaplaningu aj pri vyšších rýchlostiach. Naopak nevýhodou smerového dezénu je horšia stabilita, slabšie bočné vedenie a vyšší hluk.

Vďaka svojim vlastnostiam sú vhodné nielen pre vozidlá strednej triedy, ale aj pre vozidlá športové. Tieto pneumatiky sa môžu používať iba v jednom smere. Preto je na ich boku vždy šípkou vyznačený smer rotácie pri jazde vpred. Pri dodržaní smeru otáčania medzi sebou môžete pneumatiky ľubovoľne meniť.

Symetrické pneumatiky

Dríve bol tento typ dezénu najpoužívanejší. Dnes ho nájdeme pri malých osobných vozidlách. Symetrické pneumatiky sa vyznačujú svojou tichosťou a veľkým kilometrovým výkonom. V súčasnosti ale väčšina výrobcov preferuje asymetrický dezén.

Smer usymetrické pneumatiky nie je určený. Je teda jedno, či bude vpravo, vľavo, vpredu alebo vzadu. Umiestnenie pneumatík môžeme striedať a tým predĺžiť životnosť pneumatík.

Asymetrické pneumatiky

Asymetrické pneumatiky sa dnes používajú najčastejšie. A to na všetkých typoch automobilov od nižších tried až po športové a vysoko výkonné. Asymetrický dezén pneumatiky je rozdelený na dve časti, ktoré zaisťujú maximálnu priľnavosť na suchých i mokrých cestách. Výhodou asymetrického dezénu je krátka brzdná dráha a lepšie vedenie v zákrutách.

Asymetrické pneumatiky: montáž

Vnútorná a stredná časť napomáha záberu v zime či na mokrom povrchu, zatiaľ čo vonkajšia časť umožňuje ostré prejazdy zákrutou na suchej letnej vozovke. Z tohto dôvodu je dôležitá správna montáž asymetrických pneumatík, aby každá strana pneumatiky správne plnila svoju funkciu.

Pre lepšiu orientáciu sú teda po stranách asymetrické pneumatiky označené skratkami IN (inside) a OUT (outside).

  • IN = vnútorná strana disku
  • OUT = vonkajšia strana disku

smer otáčania asymetrické pneumatiky

Pri čelnom pohľade na správne umiestnené asymetrické pneumatiky si možno všimnete, že smer drážok na jednej pneumatike smeruje dopredu a drážky na druhej pneumatike pôsobia, že cúvajú. Toto niektorých vodičov zneistí a pokúša sa tak (nesprávne) jednu z pneumatík otočiť.

Ďalej by vás mohlo zaujímať:

Ďalšie články v poradni