Aký je rozdiel medzi diagonálnymi pneumatikami a radiálnymi pneumatikami?
Pneumatiky sú jednou z najdôležitejších súčastí každého vozidla. Zaisťujú kontakt s vozovkou a ovplyvňujú jazdné vlastnosti, bezpečnosť, spotrebu paliva a komfort. Existujú druhy typov pneumatík podľa konštrukcie plášťa. V základe rozlišujeme radiálne pneumatiky a diagonálne pneumatiky. Ukážeme vám, aký je medzi nimi rozdiel a ktoré sú vhodné pre ktorý dopravný prostriedok.
Diagonálne pneu
Diagonálna pneumatika má dlhú históriu, ale dnes sa už pri osobných vozidlách veľmi nepoužíva, ale stále má uplatnenie. Jej konštrukcia sa skladá z niekoľkých vrstiev textilného kordu (napr. umelý hodváb, nylon, polyester), ktoré sú vzájomne skrížené pod určitými uhlami.
Diagonálna konštrukcia pneumatiky sa používa pri ťažkých nákladných vozidlách a u poľnohospodárskej a lesnej techniky. Je ideálnou voľbou pre niektoré typy motocyklových pneumatík. Diagonálne pneu používajú motocykle s nižším objemom, typické sú pneumatiky pre skútre a staršie motocykle, ktoré boli navrhnuté na použitie s diagonálnymi pneumatikami.
Diagonálne pneumatiky s pásmi
Diagonálne pneumatiky s pásmi majú zosilnený diagonálny pás umiestnený pod povrchom behúňa pre väčšiu odolnosť. Tieto pneumatiky spoznáte podľa písmena B (pre pneumatiky s diagonálnym pásom), napríklad 130/90B15. Tento druh pneu je optimálny pre motocykle s vyšším objemom motora, ktorých konštrukcia nie je stavaná na použitie radiálnych pneumatík.
Radiálne pneu
Radiálna pneumatika má kostru s vrstvou kordu umiestnenú v smere jazdy pod uhlom 90°. Na zaistenie stability povrchu behúňa sú nad kostrou umiestnené výstužné pásy kordu. Radiálna konštrukcia pneu je vhodná pre osobné pneumatiky a motocykle s vyšším objemom motora, pretože musia zvládať veľké sily, ktoré sa prenášajú pri akcelerácii, brzdenie a zatáčanie.
Výhody radiálnych pneu
Radiálne pneu majú mnoho výhod. Najväčšou z nich je však schopnosť dosiahnuť vyššiu rýchlosť. Radiálna konštrukcia eliminuje nevýhody diagonálnych pneumatík:
- Zvýšená teplota v pneumatike spôsobená odstredivou silou, ktorá by mohla viesť k poškodeniu pneumatiky.
- Zníženie priľnavosti k ceste a zvýšené opotrebenie dezénu behúňa.
- Správanie radiálnych pneumatík je tak predvídateľnejšie aj za extrémnych podmienok.
Radiálne pneumatiky môžu byť vystužené oceľovým kordom. Výsledkom je tuhšia kostra, ktorá poskytuje optimálny jazdný výkon pri opotrebenie pneumatiky a tiež po celú dobu jej životnosti.
Majú dnes zmysel diagonálne pneumatiky?
Rozhodne áno. Pre osobné vozidlá sú ale jednoznačne výhodnejšie radiálne pneumatiky. Diagonálne pneumatiky sa v dnešnej dobe používajú skôr v špecifických prípadoch.
Aj keď sú radiálne pneumatiky prevládajúcim štandardom pre osobné automobily a väčšinu bežnej cestnej premávky, diagonálne pneumatiky majú stále svoje uplatnenie napríklad u:
- historických vozidiel
- ťažkých nákladných vozidiel
- poľnohospodárskej a lesnej techniky
- V týchto prípadoch je výhodnejšie používať diagonálne pneumatiky predovšetkým pre ich väčšiu odolnosť.