Vyhľadávanie

Najčastejšie problémy s pneu, kvôli ktorým neprejdete cez STK

Než sa vydáte na STK, je potreba celé auto poriadne prehliadnuť a odstrániť alebo opraviť aspoň základné problémy, ktoré vás môžu stretnúť a zároveň ich náprava nie je práve zložitá. Prečítajte si o tých najčastejších a vyvarujte sa ich, nech je váš priechod cez STK čo najhladší.

Zlý rozmer pneu na STK vás môže potrápiť

Ak sa chystáte s vozidlom na STK, nezabudnite si overiť, či máte správny rozmer pneumatík. Zvyčajne táto chyba, že máte zlý rozmer pneumatík, nastáva u vozov, ktoré kupujete od iného majiteľa. Preto sa nespoliehajte na to, že pneumatiky, ktoré ste s vozidlom "z druhej ruky" zakúpili, sú tie správne. Overte si tento údaj vo veľkom technickom preukaze alebo v servisnom manuále, ktorý je väčšinou súčasťou vozidla.

Rýchlostný index pneu na STK

Ak zistíte, že pneumatiky sú rozmerovo v poriadku, nezabudnite skontrolovať aj rýchlostný index a záťažových index pneu, či súhlasia s údajmi v TP. Ak ste všetko overili a je to v poriadku, teraz vás čaká dôležitý krok. A to skontrolovať výšku dezénu. Ako zmerať výšku dezénu sa dočítate v našom skoršom článku.

Minimálna vzorka pneu

Minimálna výška dezénu letných pneumatík v SR je podľa zákona 1,6 mm u letných pneumatík. Minimálna vzorka dezénu je stanovený na 1,6 mm, ale všeobecne sa odporúča u letných pneu pre bezpečnú jazdu vzorku do 2 mm. 1,6 mm vám síce nezaviní stopku na STK, ale určite by ste ich mali z dôvodu bezpečnosti a komfortu jazdy vymeniť. Ak idete na STK a vzorku pneumatík je pod 1,6 mm, je jasné, že budete mať problémy.

STK na zimných pneumatikách - áno, či nie?

Po stránke predpisov, teda ani k STK, nie je žiadny problém dostaviť sa k technickej prehliadke na zimných pneu za predpokladu, že pneumatiky majú výšku hlavných drážok dezénu minimálne 1,6 mm. Minimálna povolená výška u zimných pneumatík je 4 mm, ale neplatí pre prehliadku vozidla na STK. Môže ale nastať situácia, že potrebujete napríklad v lete prejsť STK a máte vozidlo na zimných pneu. Ako je popísané vyššie, dôležitá je zákonná norma 1,6 mm. Viac sa dočítate v článku o problematike výšky dezénu pneumatík v zimnom období.

Ojazdené pneumatiky na STK

Technici STK budú ďalej sledovať aj to, či nie sú pneumatiky nesúmerne ojazdené. Ak áno, zameria sa na geometriu vozidla, pretože nepravidelné opotrebovaní pneumatiky môže znamenať zlé nastavenie geometrie, ale to je už závada, ktorú budete musieť odstrániť. Pneumatiky na STK meria techník kalibrátorom a meria ho na viacerých miestach dezénu, rozhoduje najnižšia nameraná hodnota.

Čo nastane po STK?

Poruchy alebo problémy, ktoré sú popísané vyššie, vám technik STK označí v protokole a dostanete síce červenú nálepku, ale iba na 30 dní. Do 30 dní bude potrebné závady odstrániť. Ak tak neurobíte, po tomto dátume vám prepadne platnosť technickej kontroly. Kto nemá platnú STK, hrozí mu pokuta od polície SR. V prípade, že sa stane autonehoda, v ktorej nemusia byť vinníkom vodič s uplynulou STK, hrozí mu nepreplatení vzniknuté škody od poisťovne.

Ďalšie články v aktualitách